Medvind för Orusts båtbyggare | Landets Fria
  • Lallerödssnipan Kristin är byggd av Hjalmar Johansson på Orust 1961.
  • Båtbyggarna Jörgen Kollin och Tjalle Svensson i en Hallberg-Rassy 372 på Marinplast i Kungshamn.
  • Båtbyggaren Johnny Andersson i en träbåt på Lilla Kålviks Båtbyggeri på Orust.
  • Malö 43 Classic från Malövarvet på Orust.
Landets Fria

Medvind för Orusts båtbyggare

Båtar har alltid varit viktiga för livet på kusten. Nu samlas gamla och nya hantverkstraditioner inom båtbygge i en bok.

Författaren Margareta Bremertz, som tidigare medverkat i bland annat Ekobyboken, har tillsammans med Eva Borge, som varit verksam inom båtbranschen, fördjupat sig i det maritima kulturarvet.

I den nyutgivna boken Båtbyggare på Orust intervjuas ett 30-tal båtbyggare som är och har varit verksamma på ön.

– När jag växte upp stod det båtar på varenda loge och ladugård. Alla byggde båtar. Folk kom från städerna och köpte. På 1940-talet fick de runt 40 kronor för en eka så det var inget man blev rik på, berättar Eva Borge.

Att det blev en bok om båtbyggare är inte konstigt. Orust är ett begrepp inom båtvärlden och det stora antalet varv på ön är unikt.

– Du kan komma till vilken marina i världen som helst och vara säker på att det ligger en Orustbåt där. Båtar har alltid varit viktiga för livet på kusten och helt oumbärliga för kustborna.

Eva Borge har arbetat som säljare på varven i många år och alltid sett med stor beundran på byggarna och deras tekniker.

– Det pågår ett generationsskifte på varven så vi ville intervjua den äldre generationen innan de försvinner.

Båtbygget på Orust har en lång historia. Den första namngivna båtbyggaren som man i dag känner till från ön var Thorberg Stavhugg som antas ha byggt ett krigsskepp vid Lyresund åt den norske kungen Haakon IV Haakonsen på 1200-talet.

Ön hade naturliga förutsättningar för att bygga båtar på. Det fanns skog till material och skyddade vikar som lämpar sig att bygga i. Båtarna fyllde sin funktion inom fiske, frakt och som färdmedel. Från 1800-talet blev segling för nöjes skull populärt.

Bland de som porträtteras i boken finns Folke och Eilert Ericsson som lagade båtar till badgästerna redan som tioåringar och några år senare byggde sina första båtar. De är numera ikoner inom båtbyggeri och har varit mentorer åt många båtbyggare runt om i landet.

Boken skildrar hårt arbete, intåg av nya tekniker, hur familjeföretag uppstått och kunskaper förts vidare genom generationer. Under 1900-talet skedde en omvälvning i tillverkning då många gick över från att tillverka båtar i trä till en tillverkning i plast.

Efter flera nedgångar är det åter stor verksamhet på varven på Orust, vilket betyder värdefulla arbetstillfällen inte minst för många Orustbor. I dag finns några små båtbyggerier och större fartygsvarv som Hälleviksstrands varv på ön.

– Nu är det uppgång i branschen och varven nyanställer igen, säger Eva Borge.

Annons

Rekommenderade artiklar

Kolag håller fäboden levande

Tillverkning av gammelost, gubbost, halloumi och smör står på schemat under tjänstgöringsveckan på Bastbergets fäbod i Dalarna.

Musikal på lantligt kulturhus

En nyskriven musikal med livemusik och professionella artister spelas nu på en gammal skola på den sörmländska landsbygden.

© 2017 Landets Fria