Gör Black Friday till en köpfri dag | Landets Fria

Debatt


Patrik Olsson • En köpfri dag
  • Skippa shoppingen och låt En köpfri dag bli startskottet för en ny livsstil med frivillig enkelhet.
Landets Fria

Gör Black Friday till en köpfri dag

Black Friday växer i Sverige, men det gör också konsumtionskritiken. Fredag den 25 november står svenska folket inför ett val – En köpfri dag eller Black Friday? Minska eller öka klimatkrisen? Det frågar Patrik Olsson, nationalekonom och talesperson för En köpfri dag

En köpfri dag (Buy Nothing Day) är en internationell årlig kampanjdag. Under 24 timmar gör vi ett aktivt val att inte köpa något, för att bryta den slentrianmässiga överkonsumtion som många fastnat i.

Om vi köper mindre kan vi klara miljömålen, vi får mer tid till livets alla gratisnöjen och färre pressas att skuldsätta sig. Man kan till exempel meditera och få köpfri lycka helt gratis. Så låt En köpfri dag bli startskottet för en ny livsstil med frivillig enkelhet.

Med vår budget på noll kronor är En köpfri dag inte lika känt som Black Friday, ändå har konsumtionskritiken stort stöd i opinionsundersökningar. I Klimatbarometern 2015 kan halva svenska folket tänka sig att ha ett köpfritt år, där de endast köper förbrukningsvaror som mat. Genom att de som redan har sina grundbehov tillfredsställda väljer kortare arbetstid istället för högre lön, kan vi börja gå från ord till ickehandling!

Sex frågor att ställa sig inför inköp:

1. Hur ofta kommer jag att använda den här prylen?

2. Kan jag uppnå lika stort välbefinnande på annat sätt?

3. Var ska jag förvara prylen, orkar jag sköta om och återvinna den?

4. Finns prylen begagnad, kan jag låna, hyra eller samäga med någon?

5. Finns prylen i en klimatsmartare variant, lokalproducerad eller Fairtrade?

6. Kan jag vänta några dagar och se om jag fortfarande bedömer att jag behöver prylen?

Rekommenderade artiklar

Debatt
:

Är public service-anställda bättre på att googla?

Olika perspektiv på samma sak – i Frias nya satsning "duellen" lyfts frågor från olika vinklar.Olika perspektiv på samma sak – i Frias nya satsning "duellen" lyfts frågor från olika vinklar. Först ut är skribenterna Jens Ganman och Sargon de Basso som har olika syn på public service existensberättigande. Sargon de Basso är av åsikten att berörda mediekanaler fyller en viktig funktion eftersom han anser att de är de enda som har någorlunda hederlighet och ansvarskänsla. Här delar Jens Ganman med sig av varför han snarare tycker att de statligt stödda mediebolagen helt har spelat ut sin roll.

Debatt
:

Public service har bäst pressetik

Olika perspektiv på samma sak – i Frias nya satsning "duellen" lyfts frågor från olika vinklar. Först ut är skribenterna Jens Ganman och Sargon De Basso som har olika syn på public service existensberättigande. Jens Ganman tycker att de statligt stödda mediebolagen har spelat ut sin roll. Här delar Sargon De Basso med sig av sitt resonemang kring varför han är av motsatt åsikt.

© 2018 Landets Fria