Röster om framtiden blir teater | Landets Fria
  • Fouzia Fofo Rakez bidrar med luftakrobatik i föreställningen. Den ska bland annat signalera en ytterligare dimension i tillvaron, om det så är en gudstro eller en tillit till poesins och fantasins kraft.
  • I samband med föreställningarna blir det möjlighet att fika och samtala och i Gävle uppträder artister i foajén. På bilden syns skådespelaren Anna Pareto.
Landets Fria

Röster om framtiden blir teater

Folkteatern i Gävleborgs nya föreställning Framtiden i mig bygger på samtal med människor som bor i länet. Den handlar om klimatförändringar, vardag och nedlagda företag men också om integration, kampvilja och hopp.

Vem är du och vad tror du om framtiden? De frågorna ställdes till 50 gävleborgare med olika bakgrund och erfarenheter. Någon var 21 år, någon 80, någon var ”tillverkad i en hölada i Söderala”, en annan född i en liten by i Burma. De pratade om dagishämtningar, yrkesval och föräldrauppror, glesbygd och storstad, byalag och världspolitik, och hopp om framtiden trots de utmaningar samhället står inför.

Intervjuerna gjordes av Mikael Vallström och Lotta Svensson från Forskning och utveckling vid Centrum för flexibelt lärande i Söderhamn för tre år sedan. När regissören av Framtiden i mig Kajsa Isakson började som en av teaterns tre nya konstnärliga ledare i höstas ville hon läsa transkriberingarna för att lära känna människorna i länet.

– De där tjocka luntorna var ofantligt spännande att läsa. Det handlar om människors tankar, drömmar och längtan. Var hör jag hemma, finns det en framtid för oss? Det är varmt och empatiskt med mycket skratt även när personerna pratar om tragiska situationer och det är ett väldigt hoppfullt material.

Många pratade om viljan att engagera sig och förändra världen, men också om att vara nöjd med sitt liv.

– Det handlar om det storslagna i vardagen, säger han.

Kajsa Isakson kände att materialet behövde tas till vara och gav det till den konstnärlige ledaren och dramaturgen Erik Uddenberg att läsa. Han tyckte att det var en skatt som kunde bli flera pjäser och började att skriva på manuset till Framtiden i mig.

Intervjuerna citeras i stort sett ordagrant men namn och platser har bytts ut för att personerna ska kunna vara anonyma. Historierna har blivit fragment som byggts ihop till en större berättelse om hur klimatförändringarna börjar att märkas i trädgården och företagen lägger ner. Samtidigt brinner engagemanget och mångfalden ökar.

– Det finns så klart en oro i föreställningen, men också en känsla av att vi människor vill hjälpas åt, ställa upp och finnas till för varandra. I berättelserna finns ett hopp i allt från mänskliga innovationer till att vi kan förändra tillsammans, säger Kajsa Isakson.

Tidsperspektivet hoppar mellan minnen, nutid och framtidsvisioner och mellan olika platser och sinnesstämningar. Skådespelarna har fått hjälp av koreografen John-Paul Zaccarini med sina rörelser på scen och ovanför deras huvuden flyger akrobaten Fouzia Fofo Rakez genom luften. Bland annat för att signalera en ytterligare dimension i tillvaron, om det så är en gudstro eller en tillit till poesins och fantasins kraft. Allt ackompanjeras av musiker från olika delar av länet, så att rösterna och musiken samspelar och färdas tillsammans.

I samband med föreställningarna blir det möjlighet att fika och samtala och i Gävle uppträder artister i foajén. Med på turnén, och på teaterns hemsida, finns en världskarta där publiken kan fylla i de viktigaste platserna för dem. Någon har markerat var den träffade sitt livs kärlek, en annan har skrivit om ett ställe där den satt och fiskade och kände sig hemma.

Bland det som Kajsa Isakson uppskattade mest när hon läste intervjusvaren var känslan av att komma människorna nära och att kunna associera till sitt eget liv. Hon tror att den typen av möten är viktiga.

– Det blir en stillhet och ett hopp i att vi kommunicerar och möts. Jag tror att det händer mycket när vi pratar med varandra öga mot öga.

Nu hoppas hon att de som ser Framtiden i mig ska få samma känsla.

– Jag hoppas att publiken ska kunna vila i lyssnandet och varandet, ta in rösterna och associera till sina egna berättelser. Och att de ska känna hopp om medmänskligheten och framtiden trots mörkret vi har runt oss nu.

Fakta: 

Turnéplan

Framtiden i mig har premiär i Ljusne 2 april. Därefter spelas den till den 19 maj i Galven, Voxnabruk, Bollnäs, Gävle, Söräng, Storvik, Bergvik, Hassela, Hå, Enånger, Färila, Stocka, Hofors, Bobygda, Ramsjö, Lingbo, Sandviken, Jädraås och Torsåker.

Rekommenderade artiklar

Ett maskrosbarn berättar

Pjäsen Ett maskrosbarns försvarstal handlar om att växa upp med en missbrukande pappa och en ensamstående mamma.

© 2019 Landets Fria