Opera vill lyfta kvinnliga tonsättare | Landets Fria
  • Ingjutet i mitt hjärta visas på Röda Sten Konsthall, Göteborg 16-19 januari, Babelsberg, Kramfors, 26 januari, Röjåssalen, Härnösand, 28 januari, Palladium, Malmö, 5 februari och Halland Opera & Vocal festival, Skottorp slott 15 juli.
Landets Fria

Opera vill lyfta kvinnliga tonsättare

Hur mycket är man villig att offra för sin passion? Den frågan ställs i Operabyråns verk Ingjutet i mitt hjärta som turnera i Sverige under våren. Föreställningen är inspirerad av tonsättaren och sångerskan Antonia Bembo, som under 1600-talet stred för sin rätt att skapa musik.

Vanliga historieböcker domineras av män, och kvinnor som levt före vår tid har blivit både bortglömda och undanskuffade. Likadant är det inom musikhistorien, menar Christina Larsson Malmberg, sångerska och grundare av Operabyrån.

– Man kan få uppfattningen att det inte existerar någon musik av kvinnor fast så är det så klart inte. Däremot ligger kvinnornas musik mera dolt i arkiv och bibliotek.

De senaste fem åren har Christina Larsson Malmberg och Catalina Langborn, violinist och även hon grundare till Operabyrån, grävt och letat efter musik av kvinnor från barocken. Deras mål har varit att hitta spännande berättelser och livsöden att bygga föreställningar kring.

– Jag upplever starka fördomar i musikvärlden att den musik kvinnor skapade förr skulle vara sämre än männens. Det stämmer verkligen inte alls, men man måste vara envis för att leta upp och hitta guldklimparna för att kunna slå hål på de fördomarna. Då män dominerar musikhistorien vill vi bidra med att berätta kvinnors berättelser i högre grad.

Och för två år sedan hittade de Antonia Bembo. Hon var ett musikaliskt underbarn som föddes i Venedig omkring 1640. Senare gifte hon sig med en köpman som var våldsam, otrogen och förskingrade familjens pengar. I bevarade brev till sin advokat framgår det att Antonia Bembo försökte ta ut skilsmässa utan att lyckas. Till slut flydde hon från sin man och med hjälp av en bekant som hade kontakter vid dåtidens kulturmetropol Versailles fick hon möjlighet att presentera sig och sjunga för Ludvig XIV av Frankrike, eller Solkungen som han kallades. Solkungen tyckte mycket om det han hörde och Bembo fick ekonomiskt beskydd av honom så att hon kunde skriva musik resten av sitt liv.

– På den här tiden var det ett jättestort erkännande att få Solkungens sigill på sin musik och få hans ekonomiska beskydd, säger Catalina Langborn.

Men när Bembo lämnade Italien och sin man för att fly till Frankrike tvingades hon också lämna sina tre barn.

– Då Bembo levde tillhörde barnen mannen om man var gift och det måste ha varit ett väldigt svårt beslut för henne att lämna sina barn. Då vi inte kan fråga henne själva kan vi bara föreställa oss hur det måste ha varit för henne att ta ett sådant beslut, säger Catalina Langborn.

Inspirerade av Antonia Bembos musik och livsöde har Operabyrån skapat föreställningen Ingjutet i mitt hjärta. Manuset har skrivits av Emma Broström som helt fritt har inspirerats av Bembos liv och musik och utifrån det skapat en drömsk fantasi.

– Föreställningen är poetisk och ganska abstrakt. Jag tror att man kan känna igen sig i den även som människa i dag. Att ställas inför omöjliga val och sedan tvingas leva med konsekvenserna, säger Christina Larsson Malmberg.

På vissa sätt har världen inte förändrats så mycket sedan 1600-talet, menar Catalina Langborn.

– Det är hemskt att våld mot kvinnor fortfarande är lika aktuellt i dag. Det är helt ofattbart att det har hänt så lite.

– Men det finns även humor i föreställningen, det är mycket lust att leva och lusta att skapa, säger Christina Larsson Malmberg.

I verket blir det ett spännande möte mellan barockmusiken och ny elektronisk musik. Tonsättaren Mattias Petersson har byggt upp en musikalisk helhet med inspiration av barockmusiken.

– Det har blivit väldigt fint tycker jag. Den elektroniska musiken och barockmusiken lyfter varandra väldigt bra. Barockmusiken är otroligt vacker och dramatisk och vävs sedan ihop med Mattias Peterssons häftiga och rytmiska musik, säger Christina Larsson Malmberg.

– Vår förhoppning är att de som ser föreställningen ska bli berörda och bli nyfikna på kvinnliga tonsättare och lyssna mer på deras musik, säger Catalina Langborn.

Föreställningen hade premiär 9 januari i Stockholm. Efter premiären kommer verket att turnera runt i Sverige och är redan inbokad i Sundsvall, Härnösand, Kramfors, Göteborg, Malmö, Köpenhamn och på Halland opera & vocal festival.

– Vi är väldigt glada för det stora intresset och det kommer att gå att boka föreställningen flera år framöver.

Fakta: 

Ingjutet i mitt hjärta

Libretto: Emma Broström

Regissör: Helena Röhr

Producent: Rebecka Pershagen

Kostym och scenografi: Bente Rolandsdotter

Musiken i föreställningen består av Antonia Bembos arior, violinmusik av Elisabeth Jacquet de la Guerre, samt nyskriven musik av Mattias Petersson.

Medverkande

Martin Vanberg – tenor

Christina Larsson Malmberg – sopran

Catalina Langborn – barockviolin

Jonas Nordberg – ärkeluta/barockgitarr

Kate Hearne – barockcello

För mer info se www.operabyran.se

swisha en tia:  123 427 91 05

Annons

Rekommenderade artiklar

Unga ska bli mindre rädda

Barn & Ung

Många unga är rädda när de ska gå hem sent på natten. Projektet Utgång/hemgång i Östergötland vill öka tryggheten.

© 2016 Landets Fria