Stor gotländsk satsning på elbilar  | Landets Fria
  • De flesta tänker kanske inte på elbilar som familjebilar, men nu finns modeller som är väldigt likartade ”vanliga” bilar att tillgå.
Landets Fria

Stor gotländsk satsning på elbilar 

I sommar lanseras Elbilslandet Gotland. Ett tjugotal laddställen har installerats vid olika besöksmål, spridda över hela Gotland. Ambitionen är att visa öns besökare hur enkelt och bekvämt det är att åka elbil. Målet är en snabb introduktion av elbilar på ön, och därefter spridning till resten av Sverige. 

– Gotland har utmärkta förutsättningar för att elbilar ska fungera optimalt. Det är platt och begränsat geografiskt. Öns begränsade yta innebär också att nya elbilsförare slipper oroa sig för att batterierna ska laddas ur, säger Jon Malmsten, konsult på Solkompaniet och ansvarig för Elbilslandet Gotland. 

För att få genomslag har man involverat uflyktsmålen för att skapa laddningsställen.

– Med tjugo laddningsstationer har vi täckning på hela ön. Vi har redan besöksnäringsverksamheter som vi installerar laddningsställen på, men många fler är intresserade. Vi har valt ut en bra mix av ställen som täcker ön geografiskt på ett bra sätt.

Det finns i dag drygt 33 000 registrerade personbilar på Gotland, varav 96 procent drivs med bensin eller diesel. Vid årsskiftet fanns bara åtta elbilar och ett tiotal laddhybrider registrerade, men i takt med att laddinfrastrukturen byggs ut finns alla möjligheter att fasa ut Gotlands beroende av fossila drivmedel. 

– Gotlands besökare kommer nu att kunna hyra bekväma och tysta elbilar som dessutom är billiga att köra. Vi bygger laddställen på utvalda utflyktsmål över hela ön, så att bilarna kan laddas under de naturliga stoppen.

Initiativtagare är konsult- och installationsföretaget Solkompaniet, som genomför satsningen i samarbete med energibolag, elbilstillverkare, resebolag, biluthyrare och Energimyndigheten.

Jon Malmsten kom till Gotland 2010 som mastersstudent. Då var det vindkraft som inspirerade. Förra året utlyste Energimyndigheten ett program för elbilar och han hoppade på med ett projekt på Gotland.

– Tanken med det här projektet är delvis att hyrbilsföretagen ska lära sig om elbilar. Det känns inte som om hyrbilsmarknaden är ledande på det här, men vi vill skynda på utvecklingen genom det här projektet.

Gotlands fokus på besöksnäringen har varit en avgörande faktor för utvecklingen av projektet, både som samarbetspartner och för att turister använder bilen på ett annat sätt än andra hyrbilskunder.

– Som turist är man inte stressad. Det blir en upplevelse i egen rätt att köra elbil. Det är ett bra sätt att prova på. Gotland är platt, så bara över lunch kan man ladda på sig fem–sex nya mil.

Gotland omsätter väldigt mycket bilar. På sommaren plockar hyrbilsföretagen in 500 bilar från fastlandet. Elbilslandet Gotland startar med ett tjugotal nya laddställen i sommar, och målet är att antalet minst ska fördubblas under de närmast kommande åren. I sommar kommer Visby Gästhamn att ha femton elbilar till uthyrning. Fyra finns hos Europcar på flygplatsen. 

– Vår bedömning är att hyrbilsmarknaden på Gotland kommer att domineras av elbilar redan inom några år, och att i princip alla utflyktsmål erbjuder sina besökare laddplatser inom fem år. Det kommer att göra Gotland till ett föredöme för andra regioner och höja intresset för elbilen även utanför hyrbilsmarknaden, säger Jon Malmsten. 

Elbilslandet Gotland är ett samarbete mellan Vattenfall, Destination Gotland, Gotlandsflyg, Nissan, Europcar och Visby Gästhamn. Energimyndigheten är delfinansiär och en utvärdering kommer att göras under hösten. 

Idén om att ha elbilar på ön är inte ny. Gotland har redan lekt med tanken eftersom ön varit tilltänkt för tillverkning av elbilar tidigare. Ett företag från Sydkorea har nämligen haft långtgående planer på att starta en elbilsfabrik på Gotland, berättar Jon Malmsten.

Elbilsprojektet har kunnat få genomslag delvis för att det är ett solcellsföretag som äger det. Dock kommer inte merparten av elen från solceller, även om Jon Malmsten hoppas utveckla den delen i framtiden.

– Vi jobbar med solcellar i Solkompaniet i vanliga fall. Anledningen till att vi kan montera 20 laddningsstationer på så kort tid är att vi redan har montörer tillgängliga.

Målet är att få upp ytterligare 20 laddningsställen på Gotland nästa år. Det finns absolut inga problem att rekrytera besöksmål. Många fler har redan anmält sitt intresse än de som fått egna laddställen. Man har tagit hänsyn till geografi och popularitet hos besöksmålen och jobbat för att få en bra mix för kunderna på laddningsställen.

– Det finns 100 ställen bara här på Gotland som skulle kunna ha laddningsstationer.

Av de 20 laddningsställena kommer bara en att ta betalt. Det kommer att kosta 20 kronor att ladda bilen.

– Övriga ställen ser det som ett sätt att locka kunder. Därför kommer man att kunna ladda sin bil gratis. Det kostar mellan 8 och 25 kronor att ladda, beroende på vilken bil man använder. Om du får in kunder som spenderar flera hundra kronor på din anläggning är det en billig service att erbjuda.

När det gäller argumentet att privatbilismen bör avskaffas helt och hållet och inte hjälps av en utveckling av alternativ teknologi håller Jon Malmsten delvis med.

– Det blir väldigt svårt att inom rimlig tid avskaffa bilismen helt. Vi fortsätter ju som om ingenting har hänt nu, så jag tror att miljöbilarna är en bra kompromiss. Dock är de ju ganska dyra i inköp, så lösningar som hyrbil och bilpooler tror jag kan bli lösningen på det. Jag tror också att vi kommer att få se mer crossover mellan bilpool och hyrbil framöver. Det är spännande lösningar för ägande, säger Jon Malmsten.

Annons

© 2016 Landets Fria